nyttiga äppeldrömmar.

Eller, nyttigare!
Igår bakade jag äppelmuffins för att mam&pap skulle få besök, och jag hade inget speciellt för mig,
så då tänkte jag att jag kunde fördriva tiden med de, haha!
Hann dock inte smaka dem, men fick höra att dem var supergoda!
Idag fyller min underbara och älskade vän Tess 18år, så då tänkte jag göra en nyttigare
variant av äppelmuffinsen jag bakade igår, och de blev riktigt lyckat!
´
Jag fick 8st stora muffins.
2 ägg
1,5 dl råsocker
1,5 dl mjölk
50 g smält smör
3 dl fullkornsvetemjöl
0,5 dl linfrö
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 tsk kardemummakärnor

(jag använde mig av 1/2tsk vanlig mald kardemumma och 1/2tsk kanel )
2 äpplen
kanel

Sätt ungen på 225grader.
Vispa ägg och socker poröst. 
Blanda mjöl, linfrön, bakpulver, salt och kardemumman i en bunke.  
Skär äpplena i klyftor (jag gjorde mina ganska små och smala)
Fyll formarna till hälften med muffinssmeten och stick i några äppelklyftor i varje
Strö lite kanel blandat med råsocker (eller vanligt socker) och strö över muffinsen.

Grädda i 15min 225grader och låt sedan svalna på galler under en duk :)
Klart!




Inspirationen är härifrån

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback