hemgjord marsipan!

Eftersom mamma fyller år så passade vi på att göra en marsipantårta,
men marsipanen räckte precis till att ha över tårtan, så jag bestämde mig för att
göra egen marsipan så man kan dekorera den lite :) 

Ingredienser (1 omgång)

  • 200 g sötmandel
  • 200 g strösocker
  • 1 äggvita
  • 1-2 msk kallt vatten
  • 300-400 g florsocker
  • valfri hushållsfärg

Tillagning

  1. Skålla och skala mandeln.
  2. Mixa mandlarna fint med matberedaren.
  3. Tillsätt strösocker och se till att allt mixas.
  4. Tillsätt äggvitan och vatten och kör till en hård smet.
  5. Tillsätt florsocker i omgångar och eventuellt mer vatten.
  6. Kör tills allt blandats väl.
  7. Färga in med valfri hushållsfärg.
  8. Blir mandelmassan torr under arbetets gång kan den friskas upp med lite kallt vatten.


    Min marsipan: Jag hade bara gul färg, så den blev ju inte så superrolig (haha) men man kan ju göra mycket ändå :) 
    Förövrigt så blev marsipan "degen" bra, lite kladdig, så akta er för att ha för mycket vätska i! 

    Receptet är härifrån



Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback