Boktårta!

Den vart klar i tid, trots att det blev liiite strul ett tag.. 


Bilden gör nog ingen rättvisa, såg bättre ut i verkligheten (tycker jag haha)

Men, jag ville få till den där gamla läderkänslan och det tyckte jag att jag fick till rätt bra,
sen ville jag inte att den skulle vara alltför snygg och perfekt, utan en gamal och sliten
bok skulle den föreställa.
Hade förstås kunnat gjort den lite snyggare, men lite tidsbrist o annat gjorde
att den blev som den blev, men jag vart ändå rätt nöjd!

Fick dock aldrig chansen att smaka på tårtan, men fick höra att det blev en
succe och alla verkade vara jättenöjda, så de känns ju bra ;) 

Blev en blanding av rawfood och "vanlig" tårta, lite spännande!
Såklart gick jag som vanligt efter eget huvud, men ska försöka lägga ut ett så
exakt recept som det går!

Rawfood botten (längst ner);
5dl pekannötter
1dl kakao
4st fikon
några katrinplommon 
(8st dadlar kan man ha istället, om man vill ha det)
- MIXA! 
Kan behöva tillsättas lite vatten. Sedan trycker man ut degen på det tårtfat man ska använda
sig av.

Raw fyllning
1,25dl blötlagda nötter av eget val (jag tog mandlar o cashewnötter)
Citronjuice, så mycket man vill ha! jag gillar citron, så vart ganska mycket, men efter egen smak!
1L blötlagda cashewnötter (självklart naturella, men jag använde mig endast av typ.. 8dl) 
3msk pinjenötter
2dl honung/agave
2,5dl kakao (det blir verkligen CHOKLADsmak) 
1tsk äkta vaniljpulver
1/4tsk salt
1dl smält kokosfett
- Mixa allt, ha på ovanpå raw food bottnen, observera att det verkligen smakar CHOKLAD. 

Sen hade jag två stycken glutenfria tårtbottnar, men man kan ju lika gärna köpa
om man nu vill de, lite enklare då, om man inte väljer att göra dem i förväg som jag gjorde
(eller faktiskt min mamma som bakade dem) 

Ha på den ena "vanliga" bottnen ovanpå rawfood fyllningen. 

Hallongrädde
3dl grädde
hallon (efter smak o behag)
Ha på den andra bottnen.

Chokladöverdrag
300g choklad (godast om man blandar mörk och ljus)
1,5dl sirap
- Smält chokladen över ett vattenbad.
Ha i sirapen och rör om tills det blir tjockt. 
Ha ut "smeten" på bakplåtspapper och låt kallna i kylen.

Jag tycker att chokladöverdraget var ganska svårt att jobba med,
det krävde rätt mycket jobb, men om man vill få till en lite sliten läderkänsla så funkade
det utmärkt!
Går även bra att blanda med sugerpaste eller mmf. 




Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback