Fin chokladkaka!

En raffineratsocker-fri chokladkaka med valnötter och honung! (och glutenfri)
 
Eftersom det är sista dagen på jobbet idag, eller, sista dagen på mitt shema
så tänkte jag bjuda på lite gottigott till fikat :) 
Ville egentligen göra ett recept på cupcakes som jag klurat på ett tag, men hade inte
riktigt dem ingredienserna hemma, men de kommer så småningom! 
Nyttiga o goda cupcakes, vem tackar nej till de? 

Men, de fick bli chokladkaka, gott de med! 

Ingredienser:
-En fin, mörk choklad ca. 80% eller mer (jag tog 86% från marabou) 
-ca 80g smör 
-1dl farinsocker och ljust muscovadosocker (blandat)
-2ägg EKO
-Acacia honung 
-ca 1dl mandelmjöl/malda mandlar
-1/2dl kokosflingor
-1tsk bakpulver
-1tsk äkta vaniljpulver EKO 
-valnötter
(- ev. kanel) 
 
Gör såhär: 
Sätt ugnen på 180grader. 

Om du inte har mandelmjöl, så ta 1dl mandlar och lägg i en matberedare med kniv
som hackar sönder mandlarna. 
Smält chokladen och smöret i ett vattenbad (Inte direkt i kastrullen, då kan chokladen bli grynig) 
rör ner farin och muscovado sockret i chokladblandningen. 
Vispa äggen med honungen och häll chokladblandningen över äggen. 
Blanda ihop detta till en smet. 
Ha i mandelmjölet, kokos, bakpulver å vaniljpulver och vispa försiktigt tills allt är blandat.
Ha i hackade valnötter (så många som du vill ha) 
Smaka av så att allt smakar som du vill, ev. ha i lite kanel i smeten. 

Häll smeten i en smord form och toppa med valnötter. 
In i ugnen i ca. 20-30min och servera sedan med vispad grädde eller vaniljglass! Mumma! :) 
 
(Vill ni ha kakan lite kladdigare, så ha den typ 15min)

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback