Ingrediens-träsket.

Jo jag vet, vissa av mina recept kan verka svåra och krångliga
bara för att jag använder mig av "konstiga" ingredienser.

Vad är kokossocker?
Varför ska jag använda agavesirap istället för vanlig sirap?
Vart hittar jag mandelmjöl?
 
Många frågor som poppar upp i huvudet säkert, och tro mig, det var ett träsk för mig
också ibörjan, men nu när jag väl börjat kan jag inte sluta!
Jag kan inte tänka mig att baka med raffinerat socker igen, faktiskt.
Låter kanske tråkigt i era öron, men tro mig, det har gjort att jag blivit ännu mer nyfiken
på att testa nya recept och pröva göra egna recept som nästan alltid blivit lyckade!
Jag ska försöka fatta mig kort och precist, kan skriva hur mycket som helst om dessa
näringsrika livsmedel, men de skulle bli för jobbigt att läsa, så jag skriver de viktigaste!
Här kommer de vanligaste "konstiga" ingredienserna jag använder mig av:
 
Kokossocker- Kommer ifrån kokospalmens blommor, dessa blommor är otroligt näringsrika. Kokossockret påminner lite om kola, och nej, de smakar inte kokos. Långt ifrån! Det har ett lågt GI vilket innebär att det inte höjer blodsockret lika mycket som raffinerat socker, det resulterar i ett mer välbalanserat blodsocker och inga dippar!
Det framställs utan kemikalier och tillsatser och tack vare den varsamma hanteringen innehåller kokossockret mycket antioxidanter.
Kokossocker innehåller: fosfor, kalium, kalcium, mangan, järn, koppar och krom.
1burk kostar 69kr och du hittar den i vissa ICAbutiker som har reneé voltaire produkter,
eller beställ den på nätet här.
 
Mandelmjöl- Precis som de låter, ett mjöl gjort på mandlar.
Du kan göra det själv genom att mixa mandlar i en matberedare, eller så köper du mandelmjöl i matbutiken, det finns på ICA, coop, life osv.
Mandelmjöl kan man använda till typ allt, våfflor, pannkakor, pajdegen, istället för ströbröd i köttbullar, ja, till detmesta istället för vetemjöl. Kan vara bra att komplettera med t.ex. kokosmjöl (som jag idag inte kommer skriva något om, har nämligen aldrig använt de, än, det är nästa experiment!)
Det höga fett och protein innehållet i mandlar gör att det mättar väldigt bra samtidigt som de är fulla av nyttiga näringsämnen så som magensium, järn, kalium,koppar, mangan och zink.
Mandelmjölet har ett lågt GI är naturligt glutenfritt och rikt på vitaminer och mineraler!
detta mandelmjöl köper jag!
Agavesirap-
Även kallat för GI-sirap eftersom den har en liten påverkan på blodsockret. Man utvinner agavesirapen från en blomma som liknar en kaktus och heter oväntat nog agave. Det är en helt naturlig produkt som med fördel används som sötningsmedel i bakverk, man behöver endast en liten mängd då den är 25% sötare än vanligt raffinerat socker. Om du ska använda agavesirap istället för socker i ett recept räcker det med 1/3 av det ursprungliga måttet.

En burk kostar ca. 25kr
 
Kokosfett-
Det här kan jag skriva hur långt som helst om, kokosfett har fått ett oförtjänt dåligt rykte! Som tur är så håller det dåliga ryktet nu på att försvinna! Tack å lov.
Kokosfettets goda egenskaper är bl.a. att de normaliserar kroppsfetterna, är antioxidantrikt vilket stärker vårat immunförsvar, balanserar insulinutsöndringen och skyddar levern mot alkohol skador.
Det bästa med kokosfettet är att det tål höga temperaturer utan att det härdas, som t.ex. smör och olivolja, därför ska du alltid välja kokosfett i första hand vid stekning och undvika olivolja som är känsligt för upphettning.
Smörj formar med kokosfett, byt ut det mot smör i recpet, eller ta hälften smör, hälften kokosfett!
En burk kostar ca. 48kr
 
Chiafrön-
Har ett högt innehåll av omega3 (20%) samt kostfiber (33%)! Chiafrön är även rikt på ALA (Alpha-lineolic-acid), fibrer och protein. De innehåller även fosfor, kalcium och kalium.
Använd chiafrön i brödbaket, i yoghurten/filen, i din smoothie, ja, det mesta!
Chiafrön klassas heltklart som superfruit och är otroligt näringstätt!
Superfruit Chia Frön en påse kostar 105spänn, svindyrt, men man behöver bara en liten mängd oftast.
Sukrin(melis)-
Ett naturligt sötningsmedel som görs genom att man jäser kolhydraterna i frukten, därefter tillsätter man en bakteriekultur till glykosen som i sin tur omvandlas till Erytritol (nä ni behöver inte försöka förstå er på det, men nu vet ni) 
Sukrin både ser ut och smakar ungefär som socker, men har en viss sötningsmedel-bismak som jag inte riktigt gillar, men i bakverk märks det inte av så mycket :) 
Det har NOLL GI, alltså ingen påverkan på blodsockret överhuvudtaget, 100% naturlig, skadar inte tänderna och fungerar som en antioxidant. Det är dessutom utan biverkningar som t.ex. diarreér och gaser, vilket andra sockeralkoholer kan ge. 
 
Fiberhusk- Innehåller 100% pulveriserat psylliumfröskal, ett perfekt komplement till mandelmjöl eller andra glutenfria mjölalternativ då fiberhusk har visat sig ha samma egenskaper som gluten i samband med bakning. Med sitt höga kostfiber innehåll (85%) har fiberhusk förmågan att suga upp vätska och svälla, det ger en geléliknande konsistens som gör att degen håller ihop bättre. 
Finns på ICA, hemköp, COOP, willys och hälsobutiker kostar ca. 22kr
Äkta vaniljpulver-
Bästa smaksättningen i bakverk, gröt, smoothies o typ, allt! Smakar gott och det behövs bara en liten nypa av de! Behöver jag nämna att de är helt naturligt? Om man ska byta ut vaniljsocker mot vaniljpulver behöver man endast ta 1/4 av de rekommenderade måttet! Därför går de inte åt lika mycket som med vanligt vaniljsocker, det är dyrt, men håller lääänge!
Ha det som krydda i gröten, extra gott är det att ha i ägg-gröten, alltså, jag äter inte ägg-gröt utan vaniljpulver!
 
kostar 49kr och finns i de flesta matvarubutiker.
 
Såååå!
Massa information nu, men den ligger kvar på bloggen under kategorin Tips och trix och Sussis nyttiga godsaker, så kan ni gå tillbaka och kika här om ni blir osäkra!
 
 

Kommentarer
Postat av: Pappa

Väldigt informativt och bra skrivet.
Var får du allt ifrån?
Lite kanske är nedärvt :)
Din blogg borde få pris........

2012-09-12 @ 21:05:39
Postat av: Therese the miffo

Hahahahaha vad söt du är!! Tackar tackar, nu fattar man ju nästan lite ;) Dock är jag inte så mycket för hälsa mer för smalhet, mogen som jag är haha.. Så kanske bör drömma om kakor istället för att baka, även om det nu vore med agaveblabla.. :P

2012-09-13 @ 21:56:20

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback