Fredriks Tomatsås!

En riktigt god tomatsås som passar till det mesta,
väldigt god till t.ex. kokt pasta med lite riven parmesan ost på toppen,
på pizzan eller i lasangen! 
Går dessutom bra att frysa om det skulle bli någonting över! :) 

För 6dl sås behöver du: 
1stjälk blekselleri (varje gång jag har gjort tomatsåsen har jag glömt att ha i sellerin, så utifrån mina erfarenheter gåt det att utesluta, vet dock inte hur det smakar att ha det i, haha)
1/2 morot
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
1msk olja
1-2msk tomatpuré
4dl krossade tomater (400g)
salt
grovmalen peppar
2msk grönsaksfond
2msk hackad färsk basilika (jag tog frusen, funkar nog lika bra!:) )
(1tsk socker, jag har dock inte tagit med det och de har blivit suveränt varje gång ändå:))

Såhär gör du:
Finhacka selleri, morot, gul lök och vitlök.
Fräs allltsammans i olja någon minut tillsamans med tomatpurén i en kastrull.
(Ev. späd med 1/2dl vitt matlagningsvin)
Tillsätt de krossade tomaterna, salt, peppar(, socker), grönsaksfond och finhackad basilika.
Låt allt koka upp och låt sjuda på svag värme i 10-15min. 

Vill du ha såsen slät så kan du mixa den :)!

Njut!


Bilden är härifrån


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback