Kikärtsbiffar!

Fick riktigt bra feedback iförrigår för mina kikärtsbiffar,
så tänkte dela med mig av receptet jag följde (dock improviserade jag som vanligt,
men lägger ut mina improvisationer också ;))

Detta behöver du:
- 400g kikärter
- 3finhackade kikärtor
- 1ägg
- 2msk grönsaksfond
- finhackad färsk koriander (denhär uteslöt jag, eftersom jag inte hade de hemma)
- 2-3msk potatismjöl (jag tog maizena som funkade minst lika bra)
- salt
- 3krm spiskummin
- 2msk olja (gärna rapsolja, de ger en nötig smak.) 

Skölj kikärterna i kallt vatten om du använder kikärter på burk, och ta 1dl kikärter åt sidan
som du senare har ner i smeten, blir gott med några hela kikärter :) 
Kör resten av kikäreterna i en mixer eller matberedare om du har de.
och blanda ner finhackad vitlök, ägget, grönsaksfonden och koriander om du använder dig av de,
annars hade jag ner oregano, persilja och lite andra goda kryddor.
Mixa allt.
Sedan blandar du ner salt, potatismjöl och spiskummin. 

Jag hade dessutom ner västerbotten ost (går nog bra med dem flesta smakrika ostar) i smeten
för att de ger en så god smak, jätte gott att ha ner ost iaf! 
Forma smeten till biffar och stek dem i olja några minuter på varje sida.

Det är ganska svårt att få till kikärtsbiffarna, för det är ganska ofta dem går sönder
och inte håller ihop, men ge inte upp, dem är supergoda ändå!!
Smeten kan vara lie rinnig, så jag brukar göra den i förväg och låta den
så i kylskåpet ett tag. 
Servera med en fräsch sallad, jag hade potatisgratäng över från helgen som jag åt med,
det är verkligen att rekomendera!

Och glöm inte örtkryddorna...!
Det ger supergod smak till biffarna och saltet.. jag vet.. man ska inte äta för mycket av salt,
men om du vill, ha lite örtsalt i smeten, riktigt gott! ;) 

Nu börjar du är vad du äter!
Ha en bra kväll, puss :)


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback