Linsgryta!

Okej, nu har jag fått så mycket bra feedback för denhär grytan
att jag blir tvungen att lägga ut receptet!
T.o.m. min pojke som absolut inte gillar vegetariskt sleva i sig 3tallrikar av denhär,
då måste den ju vara god!

-1msk olja
-1st gullök
-2st vitlöksklyftor
-400g (1burk) krossade tomater
-1burk kokosmjölk
-1/2 stor sötpotatis (grov riven)
-1st grönsaksbuljongtärning (1msk i pulverform)
-1.5dl röda linser
-200g hackad fryst spenat
-2tsk sambal oelek

För 4 pers.
Koka 1.5dl röda linser enligt baksidans grundecept.
Stek 1 hackad gul lök och 2 vitlökskyftor i olja tills dem blir glansiga. 
häll i 400g krossade tomater (1burk) bland linserna och 1burk kokosmjölk,
samt löken.
Rör om och koka på svag värme.
Ha i 1grönsaksbuljong, om ni använder er av pulver buljong räcker 1msk.
ha i 200g hackad spenat. 
Kryddorna jag har i är: Sambal olek, ingefära (3cm färsk ingefära eller lite pulver),
örtsalt, paprika krydda, tomatpuré, curry och india.
För att få en finare färg hade jag i lite riven rödbeta också, vart en fin rödorange höstfärg :)
Låt koka på svag värme när allt är i, ca. 10min, man kan smaka av och känna
på konsistensen också.


Har dessvärre ingen bild på grytan, men kan lova er, den ser god ut! :)

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback