Chokladtryffel!

Under tiden som smeten stor i kylen passade jag på att ta mig ut i kylan
på en powerwalk!
Blev 5.2km, ganska lugnt tempo då vinden tog i ganska rejält,
men lite paulo roberto övningar här hemma gjorde susen :)
Nu har jag gjort klar efterätt:2 och det blev choklad tryfflar!



Recept 25bollar (jag gjorde hälften av allt):
225g 70%mörk choklad
1½dl vispgrädde
25g smör
och kakao.
Haka chokladen fint, häll i i en bunke.
Låt grädden kokas upp och häll den över chokladen,
vänta några minuter innan du börjar röra om.
Tillsätt smöret i små klickar och rör försiktigt om till en slät kräm.
Låt smeten svalna i rumstempuratur tills den är kroppsvarm,
då ställer du in den i kylskåpet i ca50 min. Smeten ska vara relativt "hård".
Doppa en klick av tryffeln i kakaon så att det inte fastnar i händerna
och rulla till en slät kula.
Sen är det bara att börja mixtra! Du kan nypa till ojämna former osv.
Ha fantasi!
Även med tryffel täcket.
Exempel är:
  • Finhackade nötter
  • finhackade eller krossade polkagrisar
  • hårda kolakarameller eller krossad turkiskpeppar
  • råsocker
  • kokosflingor
  • lika delar strösocker och farinsocker
  • florsocker
  • strössel
  • finhackad eller riven choklad.
Yummi!
Nu ska jag in i duschen, lägga en ansiktsmask och hårmask och invänta en grym kväll!

Kommentarer
Postat av: Ulla Colm

Jättegoda, speciellt den med polkagris. / m

2010-11-20 @ 18:41:13

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback