Morotsbröd!

Så nu är brödet klart!
Och gott blev det :)
Jag va lite rädd att de skulle bli för torrt, men det blev snarare lite kladdigt,
inte för kladdigt, men kladdigt.

25 g jäst
5 dl Fingervarmt vatten
½ msk Havssalt
1 msk agavesirap/sirap/honung vad ni föredrar
5 dl grahamsmjöl
8 - 9 dl Dinkelfullkornsmjöl (Spara lite till utbakning)
2 stora morötter
1 dl Solrosfrön
½ dl krossade linfrön

Smula ner jästen i en bunke och blanda med vattnet tills det smält. 
Riv morötterna fint och ha ner dem i vattnet.
Blanda alla ingredienserna utom mjölet. 
Ha sedan i mjölet i omgångar, och här sparar du lite av dinkelmjölet till utbakning.
Låt jäsa under en duk i 40min
Stjälp försiktigt ut degen på ett mjölat (om det behövs) bord och knåda den
ordentligt :) 
Nu kan du antingen forma dem till bullar, eller som jag gjorde, en limpa. 
Lägg upp bullarna eller limpan på en plåt med bakplåtspapper (eller smord) 
och låt jäsa under duk i 30min. 
Grädda sedan i ungen i 225grader i ca 10min. 

Jag vispade ett ägg som jag penslade på brödet när det var klart och hade över lite solrosfrön,
det var gott! :)
Brödet blir inte högt, men det blir väldigt gott, och nyttigt! :)
Receptet är tagen från Lovisa

Kommentarer
Postat av: Visan

Va kul att du bakar mitt bröd! :D Va duktig du är och va fint det blev! Fast jag tror att min blev lite högre, nästa gång kan du ju låta det jäsa lite längre eller byta ut 4dl dinkelmjöl till vetemjölspecial. Då blir det högre :) PUSSIPUSS plutts! <3

2011-04-11 @ 08:17:20
URL: http://visansgoda.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback