Mmmmmorotskaka!

Vi ska fika imorrn i skolan, är ju sista veckan nu,
så lite impulsivt sådär så slängde jag ihop en nyttig variant av morotskaka!
Eller nyttig och nyttig, haha, nyttigare! 

Ingredienser

3 morötter (ca 200 g)
3/4 dl mandel eller nötter (ca 50 g)
2 ägg
2 dl socker (eller råsocker, jag tog 1dl vitt socker och 1dl muscovadosocker)
1 tsk kanel
ev. ½ tsk ingefära
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
1 dl olja

Glasyr:

100 philadelphiaost naturell
½-1 dl florsocker
ev. 1 tsk citron- eller limesaft

Gör såhär:
Jag hade matberedare med kniv som jag la ner morötterna (som jag skurit i mindre bitar) och mandeln,
körde i 30sek ungefär tills de va finhackat.
annars kan man riva morötterna och hacka mandeln.
Sen vispar man ägg och socker PÖSIGT, jag gjorde tabben och hällde ner de direkt i matberedaren,
resulterade i en låg kaka..
sen blandar man ihop morötter och mandel tsm med ägg oh socker.

Häll sedan ner oljan i smeten.

ta fram en bunke och blanda alla torra ingredienser (kanel, ingefära, vaniljsocker, bikarbonat, bakpulver, vetemjöl)
blanda sedan försiktigt i de i smeten vispa på låg nivå. Alt. vispa med sked.

Häll smeten i en smord och bröad form, ca 1 ½ liter.
Grädda morotskakan i nedre delen av ungnen i 45min i 175grader

låt stå i formen 5-10min efteråt innan du lägger upp morotskakan på ett serveringsfat
och lägger formen ovanpå morotskakan för att låta svalna.

Gör glasyren genom att blanda alla ingredienser och bred över den över kakan med hjälp av en kniv
och Voilá! men glöm inte bort att låta kakan svalna innan du brer på glasyren!
Mumma :)

Förvara i kylskåp, och servera med glass eller något annat gott, självklart god som den är, hihi :)

Puss



Bild härifrån
Recept härifrån

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback