Dags för detox!

Ja, som sagt, detox är ämnet!
Haha, har sagt länge att jag ska göra om de igen, men,
mycket snack och lite verkstad, men nu har jag tagit steget (igen).

Detox är egentligen inte tråkigt eller jobbigt att göra, det har bara varit
svårt med tid och sen mycket annat som gjort att jag inte haft lust helt enkelt. 

Detox ska man aldrig göra när man är i obalans, stressad eller annat
som påverkar kroppen negativt. Det är främst för att kroppen ska kunna
ta upp all näring den får under detoxen och kunna få ut alla slaggprodukter.
Sen för att man ska göra en detox fullt ut så ska man helt enkelt vara i balans. 

Detox nämns överallt här och där, "köp denhär produkten, hjälper dig med utrensning",
osv, ni har säkert sett de på dem flesta ställen,
dock tror jag på att man kan göra en lika bra detox utan (svindyra) produkter.
Förra året under min detox köpte jag en juice, kan inte säga att den va bra eller dålig,
men det hade förmodligen gått lika bra utan den. 
Så ingen idé att slösa pengar på de, enligt mig. 
99% av allt du äter och dricker under en detox finns att köpa i en vanlig mat affär. 

Lite om detox: 
  • Rensar ut gifter som finns i kroppen, genom att ta bort mat som innehåller slaggprodukter
    får våran kropp en chans att rensa ut de gifter som sedan kanske åratal legat lagrade. 

  • tillföra näring, och därmed bygga upp ett bra försvar i kroppen. 

  • sötsug försvinner vid en detox, oftast efter 5-10 dagar, det går alltså snabbare än dem flesta tror.

  • Gör av dig med beroenden "morgon kaffet är ett måste för att man ska vakna till." Eller?
    knappast! Vi styrs av impulser från kroppen och sociala beteenden, morgonkaffe är absolut
    inget måste! (eller vad nu beroendet än handlar om)
Lite av varje, detox handlar alltså om att bryta vanor och börja på något nytt.
Detox betyder utrensning och menas med att man avgiftar kroppen från slaggprodukter

Detox har flera välgörande effekter:

• Svullnader går ner eller försvinner.
• Du blir piggare, får klarare tankar och minns bättre. 
• Det minskar eller tar bort förkylning och allergi.
• Humöret blir jämnare.
• Huden blir mjukare, mindre torr och smidig.
• Det ger starkare hår och naglar. 
• Det minimerar eller eliminerar problem med gaser, magont och svullen buk.
• Det minskar smärta och ledvärk eftersom inflammationen minskar.

Under detoxen är detta bra:

Ananas


Apelsin

Aprikoser

Banan

Blåbär

Fikon

Citron

Grapefrukt

Hallon

Jordgubbar

Körsbär  
Mango
Melon
Papaya
Persika
Plommon
Päron
Vindruvor
Äpplen

Avokado

Blomkål

Broccoli

Fänkål

Groddar

Gurka

Haricot verts

Kronärtskocka

Mangold
Morötter  
Persilja
Pumpa
Rotfrukter
Sallad  
Selleri
Spenat
Squash
Tomat
Vattenkrasse  
Vitkål

Ingefära

Lök

Vitlök

Bönor
Kikärtor  
Linser
Alger
Tofu
Bovete
Quinoa
Råris
Vildris
Frön  
Naturella nötter
Torkad frukt 
Chèvreost
Fetaost
Halloumiost 
Alla kryddor och örter
Vegetabiliska oljor

Däremot ska du undvika:

* Processad och raffinerad mat (behandlad mat)
* Härdade vegetabiliska oljor
* Mejeriprodukter
* Animaliskt protein; kött, fisk, kyckling, skaldjur och ägg
* Spannmål som vete, havre, korn och råg
* Socker och salt
* Alkohol, kaffe, cigaretter

 

det är inte bra att ta läkemedel under en detox, alvedon och ipren bör man inte ta.


Jag kommer att försöka skriva ner hur det går för mig under denhär kategorin
"kost och träning" för att ni ska kunna följa med och få en inblick i vad detox är.

Det finns så mycket att säga om detox att jag inte skulle kunna skriva de i ett och

samma inlägg, men som sagt, jag kommer "dokumentera" det mesta och försöka

få med så mycket information som möjligt :)

 

Recept på detox mat hittar ni här.

 


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback