Kikärtsbiffar!

tänkte även lägga ut ett recept på kikärtsbiffarna som vart ännu mer
lyckade än dem förra! 

För 2pers:
400g kokta kikärtor
2st hackade vitlöksklyftor
1ägg
2msk grönsaksfond
1 finmorot
1burk majs (ca 150g)
2-3msk potatismjöl
Kryddor:(jag tog lite kryddor som jag tyckte passade bra)
- paprikakrydda
-svartpeppar
-vitpeppar
- timjan
-basilika
-persilja
-örtsalt
Skölj kikärterna i kallt vatten (om du använder kikärter på burk vilket jag alltid gör typ)
och mixa alla kikärter.
blanda ner finhackad lök, ägg, finriven morot, grönsaksfond, potatismjöl och alla kryddorna
rör ner majsen (behöver inte mixa dem, bara rör ner dem i smeten)
-Ett bra tips är att om du har ris över i kylen eller något, ha i det!
Godast blir det med fullkornsris :)
Låt smeten ev. stå i kylskåp ett tag för att ta åt sig alla kryddorna och så,
du kan med fördel göra smeten på morgonen/dagen för att sen steka dem till
middagen :) 

Hetta upp pannan och ha i en klick smör, och lägg i en biff i pannan,
jag tycker det är svårt att forma dessa biffar då dem är ganska kletiga,
så jag brukar bara lägga i en klick smet i pannan och försöker forma dem med
stekspaden, haha!
Alla har ju sina knep ;) 

Gottigottgottgott! 

Glömde såklart ta bild på dem, men ni får en från google som stämmer
bra överense med verkligheten :) 



Haha men måste säga att mina biffar blir inte riktigt så runda och fina..
men det kanske kommer ;)

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback