Kvarg!

Kan ju börja med att kvarg är färskost, arlas kvarg heter kesella, men det är samma sak, bara det att
arla äger namnet kesella, inga konstigheter.
Jag själv fattade inte varför alla pratade om kvarg, jag trodde det hette kesella,
haha, så nu vet ni de, kesella=kvarg. 

Varför kvarg är så bra:
en portion (250g) ger dig 30(!)g protein, 10 gram kolhydrater och 1g fett.
Eller, det beror på vilken fetthalt du väljer, dethär är den enda produkten
jag köper med mindre fett i. Anledningen är enkel: den är godast!
Sen tycker jag att den andra är alldeles för mäktig för mig, men det är
absolut en smaksak! (däremot är den fetare varianten
jätte bra att ha i matlagning!)
Kvarg är alltså en sjukt bra proteinkälla, och proteinet i kvarg är kasein vilket innebär
att det räknas som ett långsamt protein.
Därför är det bra att äta kvarg innan läggdags, då de är ett långsamt protein så kan
du sova lugnt utan att du bryter ner musklerna till skillnad från dagprotein som kroppen
förbrukar snabbare.

Det finns hur många sätt som helst att variera sin kvarg på!
Bla. så finns det ju kesella med smak som t.ex. vanilj, rabarber och hallon,
dock så skulle jag inte föredra dessa då de innehåller väldigt mycket socker,
men de kan ju va gott att blanda med naturell :)

Jag brukar iaf oftast köpa naturell, den är lite syrlig i smaken, så godast är att blanda med något.
Man kan göra grymma smoothies på kesella,
då tar du 1banan, massa bär, och lite kesella (eller så mycket du vill, jag tar ungefär 100g)
mixa, mmmmmmh!

Ett snabbt mellis med kvarg är lätt att fixa, blanda i lite bär i kvargen och kanske lite äppelmos?
Många brukar blanda kvargen med fun-light, men ingenting jag gör heller,
för de första har vi aldrig fun-light hemma, sen tycker jag att de är så mycket skit i
fun-light att jag hellre äter kvargen som den är, trots att de inte är gott,
men tycker man de är så gott, så varför inte? :)
Har dock aldrig provat, men har en känsla av att gör jag de en gång så kommer jag förmodligen
fortsätta med de, och de vill jag inte, så jag hoppar de!

Satsa på att blanda med frukt och bär istället! Myyyycket bättre, dessutom massa antioxidanter på
köpet, toppa med lite mandlar och andra nötter så har du ett super-mellis!

Hoppas ni tog lite nytta av inlägget :) Puss

Att pudra kanel över kvargen är, mmmmmmmmmmmmh<3!


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback